De Geschiedenis Van Sties
2 januari 2010 door Gerrit de Heus
Geplaatst in De geschiedenis van Sties
Het bedrijf STIES Termo Transport LTD was opgericht door Øystein Stie. STIES eerste truck was een Scania Vabis L71 1956 model met aanhanger. De truck had geïsoleerde containers voor het transporteren van bevroren spinazie, mogelijk gemaakt door Frionor Products die droog ijs gebruikte om het in te vriezen.
1961
STIES eerste truck met een koelruimte was in dienst gezet. Dit was de eerste truck geschilderd in de bekende kleuren: blauw en wit. Dit was de grootste en beste thermo-truck die gebouwd was in Noorwegen in die tijd. De truck kreeg grote publiciteit toen de vracht was bezorgd.
De nieuwe truck leidde tot transport van gekoelde of bevroren goederen over lange afstanden. We konden toen goederen transporteren voor Frionor Products naar Europa en door onze goede kwaliteit, ging het aanbod omhoog.
De export van bevroren goederen maakte het mogelijk om fruit en groenten van Europa terug naar Noorwegen te vervoeren. De eerste import waren bananen uit Hamburg, wat snel leidde tot het transport van groenten uit Nederland en fruit uit Spanje.
1970
In de volgende jaren, groeide het aanbod van vlees en vis transport. STIES werd het beste en grootste transport bedrijf, gespecialiseerd in bevroren producten, in Noorwegen. Met een groep trucks die niet ouder waren dan 3 jaar. Geleidelijk werden de STIES chauffeurs steeds bekender in Europa, bekender met de douane en politie en niet te vergeten, ze leerden hoe ze moesten rijden door de Europeese landen.
1980
STIES begon met goederen transporteren naar Rusland die, in die tijd, nog een gesloten land met erg strenge regels was. Rusland wilde het transport liever voor zichzelf houden en wilde geen buitenlanders in hun land rijden. De Russische regering maakte een afspraak met de chauffeurs zodat ze in Rusland mochten rijden. De chauffeurs bleven op de Finse/Russische grens en waren zo kort mogelijk aan de Russische kant. STIES had in totaal 200 transporten van vlees naar Moskou en St. Petersburg (Leningrad).
1982
De ontwikkeling van het fokken van zalm producties in Noorwegen, zorgde voor een toename in het aanbod van gekoeld transport. Ons antwoord op de aanbod vraag van de markt was de opbouw van een nieuw station voor vis, in staat om grote ladingen verse zalm op te slaan.
1984
STIES Termo-Transport A/S veranderde het logo op de trucks en ontwikkelde en paste een nieuw handelssysteem toe voor het opvolgen van bestellingen en het maken van facturen en rekeningen.
STIES was nu erkend een van de beste thermo transport bedrijven in Europa met zeer hoge normen voor zowel materiaal als personeel. In hetzelfde jaar werd er een fan club voor STIES hier in Nederland opgericht.
1985
STIES begon met het bouwen van een nieuw kantoor, inclusief een visafdeling en een koelruimte in Lysaker buiten Oslo. In dit jaar, alle afdelingen werden aangesloten op ons centrialiseerde handelssysteem.
1986
STIES trok in het nieuwe kantoor in Lysaker in. Hetzelfde jaar werd het bedrijf verkocht door Øystein Stie aan Kosmos.
1987
Vanaf dit jaar tot in het jaar 1991, groeide de groep trucks tot meer dan 100. De vroegere STIES realiseerde, door een oplopend transport aanbod, dat er een klein beetje competitie kwam door de nieuwe firma’s in de thermo-markt.
1991
Kosmos verkocht STIES aan Nor-Cargo AS.
1992
Het eerste kantoor in het buitenland werd opgericht. STIES Termo-Transport Denmark veranderde later zijn naam naar Nor-Cargo Thermo Denmark (1996). Het kantoor is in Haderslev, Denemarken.
1994
STIES Termo-Transport A/S verhuisde naar Skårer net buiten Oslo, waar het nieuwe hoofdkwartier werd geplaatst met een visafdeling, koelruimtes voor bevroren goederen en een kantoor gebouw.
1996
STIES Termo-Transport A/S veranderde zijn naam naar Nor-Cargo Thermo AS.
Bas STIES op 11 februari 2010 11:28 am
EEy
Wat een s-u-p-e-r Mooie Site
Ik Ben Zelf Ook Sties Fan
Ga Zo Door
GRzzz
elzo op 6 juni 2010 5:35 pm
de nw terminal van sties was het pand van sundby want ik reed toendertijd een lijndienst voor philippens amsterdan naar oslo en dat was het zelfde pand en tot vandaag nog niks veranderd.was een mooie tijd
Jan Stoffers op 3 januari 2011 5:53 pm
Wat een bedrijf was dat en wat een materiaal, als ik ze tegen kwam of als ik werd ingehaald altijd kippevel. Reed eens een keer vanaf Svinesund naar Oslo werd ik ook ingehaald door een mooie Scania 141 en de chauffeur claxoneerde als groet met een luchthoorn waar een heel mooi bedaard geluid inzat, ik dacht die wil ik ook maar heb hem nooit gevonden.
Heel veel respect voor dit bedrijf!!!
jan zeinstra op 29 december 2012 6:49 pm
het is jammer dat je dit soort bedrijven ziet verdwijnen,het was mooi op de weg die tijd
rob de wilde op 1 januari 2015 11:41 am
Waar is die tijd gebleven ?dieseltankie vol ,FF kiekuh aan Denekamp (200 liter was eigenlijk de limiet,) bij regen bleef moffie meestal wel binnen dan de 213 uit en maar genieten van al dat Scandinavische spul ,het zou verplicht terug moeten komen,prachtig ,zeker als de boot gehaald moest worden werd daar binnendoor ook wel wa harder gegast dan 70 ,die tijd is helaas voorbij (gelukkig hebben we de foto’s nog)